طرح یک کویر

طرح یک کویر بهانه ای است برای نوشتن و کمی فکر کردن به روزهایمان....

طرح یک کویر

طرح یک کویر بهانه ای است برای نوشتن و کمی فکر کردن به روزهایمان....

کوه های گل افشان سیستان

برای یک گردشگر و یا علاقمند به طبیعت همواره جاذبه های طبیعی ار اهمیت والایی برخوردار است. کشورمان از این لحاظ با داشتن مکان های دیدنی پیوسته در لیست کشورهایی است که می تواند سالانه تعداد زیادی گردشگر بومی و غیر بومی را پذیرا باشد. صحبت در این زمینه همراه با اطلاعات کافی و مهمتر داشتن امکانات گردشگری می تواند ایده ای جذاب و خوراک مفیدی باشد. از این پس، در این تارنما، بخشی بدین عنوان در دسترس قرار می گیرد تا هر چند زمان یک بار، به بررسی یکی از این جاذبه ها بپردازد.


نوبت امروز به کوه های گل افشان و یا آتش فشانی سیستان و بلوچستان رسید.


در جنوب شرقی فلات پهناور ایران، استان سیستان و بلوچستان شهر چابهار بندری به نام تنگ وجود دارد. این بندر از آنجایی که دارای یک جاذبه ی طبیعی است معروف است. کوه های گل افشان از طغیان لایه های درونی زمین در منطقه و فشار بالای آنها در این نقطه به وجود آمده است. نزدیک بودن این مکان به اقیانوس و دریاهای آزاد و هموار بودن خاک و سنگ این منطقه احتمال بروز چنین پدیده ای است. بدین صورت که، آب و لایه  های داغ درونی زمین به سطح زمین فشار وارد می کند که این فشار در نقطه ای آزاد می شود و زمین از هم باز می شود. گل و لای حاصله از این فوران برای از بین بردن انواع بیماری ها مفید است و مهمتر از هر چیز برای خاک و هوای منطقه جنبه ای زیست محیطی دارد که می تواند بقای این جاذبه را برای مدت های طولانی تامین نماید.

این مکان سالیان سال دارای چنین ویژگی منحصر به فردی است.


برای دیدن این پدیده آتش فشانی و طبیعی، باید راهی سیستان و بلوچستان، چابهار شد. و حدود یکصد کیلومتر از چابهار به سمت بندر تنگ رفت. تا بدین جا رسید. و برای فتح قله، و دیدن این پدیده پیاده روی کرد.


به احتمال فراوان این پدیده فصلی نیست و در هر فصل سال مقدار زیادی گل و لای از آن به بیرون پرتاب می شود. در زیر عکس هایی است که از  اینجا و آنجا برداشته شده است؛ عکس ها همه متعلق به کسانی است که به آنجا رفته اند و زحمت و لذت را آن به تن مالیده اند! در صورت پیدا کردن منبع نام آنها برچسب خواهد شد.


(کوه های گل افشان سیستان و بلوچستان)


(کوه های گل افشان سیستان و بلوچستان)


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد