طرح یک کویر

طرح یک کویر بهانه ای است برای نوشتن و کمی فکر کردن به روزهایمان....

طرح یک کویر

طرح یک کویر بهانه ای است برای نوشتن و کمی فکر کردن به روزهایمان....

۲۹ بهمن٬ سپندارمذگان (روز عشاق ایرانیان) شاد باد

...

باورهای ایرانی، نسل بشر یا نخستین زن و مرد جهان، به نام «مشی و مشیانه» از ریشه دوگانه گیاهی به نام «مهرگیاه» در دل زمین بوجود آمده و آفریده شده‌اند و در واقع زمین یا سپندارمذ، مادر نسل بشری دانسته می‌شده است


در تصویر حکاکی شده بر سنگ های تخت جمشید٬ هیچ کسی عصبانی نیست٬ هیچ کس سوار بر اسب نیست٬هیچ کسی را در حال تعظیم نمی بیبید٬ هیچ وقت برده داری در این مرسوم نبوده٬در بین این صدها پیکر تراشیده شده٬حتی یک تصویر برهنه وجود ندارد.

از ماست که بر ماست...

           بلی مام میهن بـــود زن ،زمین

                                     بود عشق شیــرین ایران زمین

           سپنــــدارمذ گان بود جشن  ما

                                     بود رسم شیــــــــرین آرا ماتا(مادر زمین)

           سپندارمذگان بـــــود جـشن زن

                                     زمین مام گیتی و زن مـام مــن

           چه گویم ازاین جشن وآئین مان

                                     که عشق است آئینمان درجهان

           من این جشن وآئین ایران زمین

                                    ستایــم و بــوسم زمین را جبیـن

           که این مهد مهد دل روشن است

                                    دل پارسان عاشق مــــیهن است

           کنون وقت اسپند مذگـــــان شده

                                   جهان روبه مادرو زن،جان شد

           مبارک بگویم تــــــرا زیب من

                                    توئی اخــــتر پاک میهن تو زن

           مبارک مبارک مبــــــارک ترا

                                    سپندارمذ گـان مبــــــارک خدا


...

باورهای ایرانی، نسل بشر یا نخستین زن و مرد جهان، به نام «مشی و مشیانه» از ریشه دوگانه گیاهی به نام «مهرگیاه» در دل زمین بوجود آمده و آفریده شده‌اند و در واقع زمین یا سپندارمذ، مادر نسل بشری دانسته می‌شده است

کوروش کبیر٬ تو درگور نلرز که ما به جای تو خواهیم لرزید (استاد احمد شاملو)

و اما سپندارمذگان فرا رسید !!

خیلی وقت بود که منتظر چنین روزی بودم! منتظر برای به اثبات رسوندن این روز.. حقاینیت٬ ایرانی بودن و افتخار کردن به پیشینه..
فکر کنم همه می دونن که سپندامذگان چیه؟ اما دوست ندارند که موقع اومدنش براش جشن بگیرن! چرا ؟ چون ۴ روز قبلش به قولی والنتاین (!!) هست دیگه!!!

تا حالا به خودت اومدی (من که اومدم!) که فرهنگ و تمدن ما کجا و تمدن اروپا و والنتاین کجا‌؟؟

دیشب که اومدم برای امروز بنویسم!  یه زنگ به دوست عزیزم روزبه زدم٬ دوست داشتم اون کمک کنه! به قول اون (عین حرفش!):
روزبه جونم چرا گیر دادی تو حالا٬ چه سپندارمذگان چه والنتاین؟ دارن ریشه ی ما رو از ته می زنن تو میگی بیا سپندارمذگان بگیر؟ برو دو کلام از تخت جمشیدت و لیدوما بنویس تا برسی به امروز! هر کسی که عاشق باشه هر روزش٬ روز عشقه واسش!

طعم گس عشق!! من هم برین عقیده استوارم! اما حرفم اینجاست که چرا وقتی سپندارمذگان رو داریم چرا بیایم والنتاین بگیریم ؟؟!!

می دونم که بعد از هجوم تازیان (عرب ها) از ایرانمان خیلی چیزا گرفته شده که حالا داریم اثراتش رو می بینیم! مثل مذهب مون٬ دین مون٬ فرهنگ مون٬ اعتقادات مون...

اگه من می خواستم از سپندارمذگان بگم باید یه فرهنگ لغات سانسکریت هم واسه دانلود براتون می ذاشتم!!

حرف زیاده اما مجالی نیست!

دوست نداشتم روز بزرگی چون امروز٬ این جوری بنویسم اما به هر حال وظیفم دونستم که بیام و تلنگوری به شاخه های تکیده ی ذهن هممون بزنم!! شاید بتونم٬ بتونیم این جوری عقده هامون رو مثل آدم خالی کنیم!!

در تصویر حکاکی شده بر سنگ های تخت جمشید٬ هیچ کسی عصبانی نیست٬ هیچ کس سوار بر اسب نیست٬هیچ کسی را در حال تعظیم نمی بیبید٬ هیچ وقت برده داری در این مرسوم نبوده٬در بین این صدها پیکر تراشیده شده٬حتی یک تصویر برهنه وجود ندارد.
 این آدابه اصیل ماست:
نجابت٬ قدرت٬ احترام٬ مهربانی٬ خوش رویی و ..

همین طوره که وقتی از تلویزیون دولت از تخت جمشید کبیر نشون می دن آخرش تصویر رو به مسجد هم می کشونن!!! و یکی نیست که بگه: ای ایران من تخت جمشید چه ربطی به مسجد داره!!!
این یعنی تضاد٬ متانقض نما٬ به قول امروزی ها پارادکس!

دوستان: یادمان باشد که کی بوده ایم و چه بوده ایم و داریم به کجا می رویم!

این است اثرات حمله ی تازیان (عرب ها) به ایرانمان:

آری از ماست که بر ماست...

           بلی مام میهن بـــود زن ،زمین

                                     بود عشق شیــرین ایران زمین

           سپنــــدارمذ گان بود جشن  ما

                                     بود رسم شیــــــــرین آرا ماتا(مادر زمین)

           سپندارمذگان بـــــود جـشن زن

                                     زمین مام گیتی و زن مـام مــن

           چه گویم ازاین جشن وآئین مان

                                     که عشق است آئینمان درجهان

           من این جشن وآئین ایران زمین

                                    ستایــم و بــوسم زمین را جبیـن

           که این مهد مهد دل روشن است

                                    دل پارسان عاشق مــــیهن است

           کنون وقت اسپند مذگـــــان شده

                                   جهان روبه مادرو زن،جان شد

           مبارک بگویم تــــــرا زیب من

                                    توئی اخــــتر پاک میهن تو زن

           مبارک مبارک مبــــــارک ترا

                                    سپندارمذ گـان مبــــــارک خدا



پ.ن۱:قصد نداشتم اینجا سیاسی بشه و ناخداگاه توهینی به کسی و مذهبی کنم٬ اصلا و ابدا. اما دوست دارم شما هم کمی فکر کنین که چرا این شد سرنوشت ما؟ در پایان اگه کسی رو هم رنجوندم معذرت می خوام٬ عقیده ی شخصی خودم رو بیان کردم :)

پ.ن۲:
دوست دارم سال آینده سپندارمذگان رو با هم جشن گیریم هر چند که کار سختی در پیش دارم اما شدنی هست...شعر از وب لاگ دوست عزیزم دلخون است.

پ.ن۳:
سپندارمذگان روز پاک عشق ایرانیان بر همه ی عاشقان مبارک٬ نقطه سر خط.

 

مجازات !

  ...

                          اگر می توانستم مجازاتت کنم

                                         از تو می خواستم.. . .

                                                  به اندازه ای که تو را دوست دارم.. . .

مرا دوست داشته باشی 


!

دوست مال دوست !!

...

                                            دیشب دوباره، گویا خودم را خواب دیدم

                        در آسمان پر می کشیدم و لا به لای ابرها پرواز می کردم

            بر شانه های خسته ام دستی کشیدم، انگار جای خالی چیزی...

                                         چیزی شبیه بال، احساس می کردم...

                      خوشتر از این در جهان چه بود کار؟

           دوست بر ِ دوست شد یار بر ِ یار...

( قیصر امین پور)