طرح یک کویر

طرح یک کویر بهانه ای است برای نوشتن و کمی فکر کردن به روزهایمان....

طرح یک کویر

طرح یک کویر بهانه ای است برای نوشتن و کمی فکر کردن به روزهایمان....

بیشاپور

داشتن مکانی خوش آب و هوا همواره نیازی نخستین برای زندگی بوده است. از گذشته تا به کنون. در این میان در پهنای پارس فراوانی دشت ها و کوها با فراخور دیده می شود. در شمال غربی پارس کنونی شهرستان کازرون یکی از این مکان هایی است که همواره جایگاه فرمانروایی ایران بوده است. بافت مناسب، شرایط آب و هوایی مناسب و مکان استراتژیک از شوندهای پیدایش تمدن پارس در این مرز و بوم از دیرباز بوده است.


یکی از جاهای دیدنی که بدان پرداخت می شود بیشاپور پارس است. تمدن و فرهنگ دوره ای طولانی از ایران در این مرز و بوم پایسته شده است، روزگار که بدان می توان افتخار کرد و بارها از آن نبشته شده است. بیشاپور به دستور شاه شاپور اول شاه ساسانیان احداث گشته است، نزدیکی و همجوار بودن به پرسپولیس نیاز بر این بود که شهری دیگر احداث شود بدین منظور شاپور اول ساسانی دستور به برپا کردن این شهر می دهد.


بیشاپور در دشت پهناوری در کنار رودی بزرگ که بیشاپور کنونی است برپا گشته است. کاخی که محل قرارگیری امپراطوری آن زمان ایران بوده است. وجود رود در کنار این سازه بزرگ شوندی دیگر بر زنده بودن این اثر گرانبهای پارسی است.


بیشاپور به مانند شمار بیشتر سازه های آن زمان امپراطوری ایران، سازه ای است از خشت و گل و سنگ که نقوش برجسته، وجود ستون های برافراشته شده که همگی همراه نماد ایران باستان است در آن به چشم می خورد. سنگ نبشته های که هنوز از آن دوران به جا مانده است نشان می دهد که بیشاپور در مدت های زیادی حتا تا قرن های شش و هفت خورشیدی شهری به سامان بوده است و کاربرد داشته است اما امروزه به نظر می رسد، رخداد های فرهنگی و اجتماعی بر شکوه آن کاسته است و این  کاخ بنای بزرگ را تبدیل به مکانی کرده است که امروزه از آن می بینیم.


از سنگ نوشته های دیدنی در این مکان بزرگ می توان به پیروزی بهرام دوم نام برد. و از کاخ های بی شمار این سازه می توان از پرستش گاه آناهیتا و والرین نام برد.


شوربختانه این بنا از نگهداری ای مناسب و بهینه به دور بوده است چیزی که با توجه به پیشینه این بنا اندکی شگرف به نظر می رسد. چرا؟ زیرا که می توان با نگهداری و تیمار کردن این بنای سترگ پیشینه این سازه را به آن برگرداند و شاید مهر و جانی دوباره به آن دمید. کاوش های باستانی را از سر گرفت و به بزرگی این سنگ بنا افزود. باری امیدوار است که چنین باشد و شود.


(نقش برجسته شاه شاهان بهرام دوم در بیشاپور امروزی)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد