طرح یک کویر

طرح یک کویر بهانه ای است برای نوشتن و کمی فکر کردن به روزهایمان....

طرح یک کویر

طرح یک کویر بهانه ای است برای نوشتن و کمی فکر کردن به روزهایمان....

اورامان تخت

کردستان ایران منطقه ای زیبا، کوهستانی، سرشار از جاذبه های طبیعی و تاریخی است. در کردستان می توان به هر چیزی دست پیدا کرد. از آب و هوای مناسب و پاکیزه گرفته تا زمین حاصل خیز و مردمانی با پیشینه فرهنگی. کردها جز اولین ساکنان فلات ایران هستند و از دیرباز در منطقه ی شمال غربی ایران، تا نواحی جنوب غربی ایران سکنی گزیده اند. 

در استان کردستان، جنوب غربی این استان نزدیک به پاوه و مریوان و همچنین شمال کرمانشاه، در نزدیکی مرز کنونی ایران و عراق روستایی واقع شده است که مکانی ناب و تاریخی است که ارزش دیدن را برای هر کسی دارد.

روستای اورامان تخت با معماری ای به سبک پله ای در میان کوه های برآشفته زاگرس و در جوار رودخانه ها و برکه های متعدد پوشیده از جنگل و گیاهان جای گرفته است. این روستا نه تنها برای معماری خاص و کهن خویش بلکه برای روایتی دیگر هم  قابل ارزش است. اورامان یا هورامان از دو بخش اهورا و مان به معنای خانه تشکیل شده است. و بسیاری آن را جایی می دانند که زرتشت در آنجا سکنی داشته است و یا مدتی در آنجا بوده است. پیشینه روستای اورامان به دوران ماقبل از پارینه سنگی می رسد و طبق نظر باستان شناسان و اسکلت های یافت شده در این منطقه قدمت این روستا تا چهل هزار سال پیش رسیده است.


(روستای اورامان در یک شب پاییزی)


و آثار کنونی زادگاه انسان به سه هزار سال هم رسیده است. 

اکثر مردم منطقه کرد هستند، به گویش هورامانی حرف می زنند هر چند که از شهرهای اطراف سنندج، مریوان، پاوه و تهران مهاجرت به این روستا شده است. لباس ها و فرهنگ این مردم می تواند جذاب و جالب باشد، پوشش ویژه کردها، رسم های آن بوم و نحوه زندگی اشان هر کدام می تواند قابل توجه باشد.


(روستای اورامان تخت، بناهای فرهنگی)


وجود بناهای تاریخی و گنبدهای فرهنگی به این روستا رنگ و بوی دیگر داده است. امید است این گوهر ناب همچنان به حیات خویش ادامه دهد.

گفتنی است که در باب مراسم ها و آیین خاصی که در روستا اورامان برقرار می گردد فیلم هایی هم ساخته شده است، که هر کدام گوشه ای از فرهنگ مردم آن بوم را به نمایش گذاشته اند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد