طرح یک کویر

طرح یک کویر بهانه ای است برای نوشتن و کمی فکر کردن به روزهایمان....

طرح یک کویر

طرح یک کویر بهانه ای است برای نوشتن و کمی فکر کردن به روزهایمان....

سده

در ایران مان، نیاکان جشن های بسیاری را ترتیب داده بوده اند. هر کدام از آنها به مناسبت های گوناگون برپا می شده است. یکی از این جشن ها که از پیشینه ی کهنی برخوردار است جشن سده است. این جشن در شامگاه دهم بهمن هر سال برپا می شده است. شوندهای گوناگونی بر این جشن استوار است. کسانی گویند زادروز کیومرث است و دیگران آغازش را به دوره اردشیر پاپکان نسبت داده اند. چیزی که در ذهن من جای گرفته، شمارش صد روز از آغاز فصل پاییز سده جای گرفته است و یا چهل روز پس از جشن چله.


مردم در این روز شیرینی و میوه پخش می کنند و آتش که همواره نماد مان بوده است روشن می کنند و کنار آن خویش را گرم می کنند تا از سرما به دور بمانند. سده از جشن هایی که هنوز پس از هزاران  سال از زادروزش در بین مردم جای دارد و در جاهای گوناگون ایران جشن گرفته  می شود. از جمله شیراز، کرمان، یزد، تهران، شمال و...


متنی از زبان کهن پیدا کرده بودم که به دلیل دشواری خوانش و همچنین دشواری نگارش آن از گذاشتن این متن در این نبشته خودداری کردم. می توانید این متن را در تارنما ی برچسب خورده مشاهده کنید و یا از راه های دیگر نسبت به پیدا کردن آن کوشش کنید.


در اینجا چند فرتور از جشن سده در تهران و یزد را می توانید ببینید.



 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد