طرح یک کویر

طرح یک کویر بهانه ای است برای نوشتن و کمی فکر کردن به روزهایمان....

طرح یک کویر

طرح یک کویر بهانه ای است برای نوشتن و کمی فکر کردن به روزهایمان....

سازه های آبی شوشتر

اگر حال و هوای خوزستان به سرتان زد به شوشتر سر بزنید. شوشتر شهری واقع در استان خوزستان، شمال اهواز است. شهری قدیمی که از دیرباز مورد توجه بوده است. از جاهای منحصر به فرد و دیدنی این شهر مجموعه ای از سازه های آبی گلی است که در این شهر جا گرفته است. این سازه ها به دوران قبل از هخامنشیان بر می گردد و همچنان پس از قرن ها بدون هیچ گونه صدمه دیدگی ای، در حال حیات است.


(سازه های آبی شوشتر)

سازه های آبی شوشتر که از رود بزرگ کارون تغذیه می شود مجموعه ای از سد، کانال ها، تونل ها، آسیاب ها، بندها و خطوطی است که آب را به طرز  حیرت انگیزی در مساحتی پهناور جای گرفته اند.

آب این سازه ها از بالا دست به وسیله یک سد منحرف می شود و وارد سازه های آبی می شود و آنجاست که در طی مسیرهای پیچ در پیچ، آب وارد شاخه های انبه سازه می شود. از پیشین سازه، و آب آن مصارف گوناگونی داشته و از آن برای مصارف کشاورزی و مردم و نگهداری آب استفاده میشده است. جدا از این بکر بودن و طراحی زیبا و فنی آن می توان این سازه را به عنوان جاذبه ای گردشگری، طبیعی و صنعتی قلم داد کرد.

به احتمال فراوان ساخت و یا بازسازی که اکنون قابل مشاهده است از آن اردشیر بابکان از پادشاه هان ایران است. چیزی که روشن است، به دلیل نزدیکی بنا، به شوش و چغازنبیل که از مکان های مهم هخامنشیان بوده، به رونق این مکان بخشوده است.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد