طرح یک کویر

طرح یک کویر بهانه ای است برای نوشتن و کمی فکر کردن به روزهایمان....

طرح یک کویر

طرح یک کویر بهانه ای است برای نوشتن و کمی فکر کردن به روزهایمان....

کوروش


(کوروش بزرگ The Great  Cyrus)

هفتم آبان مصادف با روز بزرگداشت کوروش بزرگ است. نوشتن از کسی همچون وی شاید مدت ها به طول بیانجامد نه برای دشوار و ناممکن بودن اش، بل برای اینکه زمانی تصمیم به نوشتن در ارتباط با موضوعی می کنیم باید تمامی زوایا را نگریسته و آنگاه آغاز کنیم.

چرایی نوشتن، بسیار روشن است. در تاریخ و گذشته این سرزمین و بوم، انسان هایی بوده اند که نامشان برای همیشه حک شده است و ماندگار هستند. برای جایگاه هایی که از خودشان، نامشان، زندگی اشان به جای گذاشته اند. هر سرزمینی، به دور از تعصب و نژادم، در زمان حیات خویش این چنین مردمانی را دیده است. و گیتی بر چرخ آنها بوده که گذشته است. وی برای سرزمین پهناور ایران باستان این چنین بوده است.

 اهمیت، ارزش و منزلت نه تنها برای اقتدار و بزرگی وی است بل برای ویژگی هایی است که طی سالها به نسل های پس از وی رسیده است مانند چرخش خون در رگهای بدن. بدین سبب است که نام وی ماندگار گشته است.

شاه دودمان هخامنشیان در بین سالهای 529 تا 559  به مدت سی سال بر منطقه ای وسیع از گیتی سیطره داشته است. چیزی که در تاریخ بی مانند است و نوشتن از آن مایه ی شکوه. 

او در طول سالهای حکومت اش، سرزمین های زیادی را فتح نموده و همچنین آشتی دهنده بین  ملل گوناگون بوده است.


 آرامگاه ایشان در پاسارگاد، روستایی آرام در دشتی پهناور به زیبایی سایر نقاط این مرز و بوم واقع است. که هر ساله، به ویژه در چنین روزی میزبان دوستداران اش است.


(آرامگاه کوروش هخامنشی پاسارگاد)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد